classmate

همکلاسی

classmate

همکلاسی

اقتصاد ما!!!!!!!

ریسک اقتصاد ایران صفر است؟

سید شمس الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نخستین روز خرداد سال جاری و در همایش ائتلاف سرمایه در ایران به نکاتی اشاره کرده است که توضیح نکاتی پیرامون آن خالی از لطف نیست.

او در بخش از سخنرانی خود عنوان کرده است ریسک اقتصادی در ایران صفر است و نتیجه گیری خود برای رسیدن به عدد صفر را نیز به این شکل توجیه کرده است: « ذخیره ارزی 4 برابر تعهدات ارزی است بنابراین ریسک اقتصادی سرمایه گذاری در ایران صفر است. »

آقای حسینی باید به این موضوع توجه کنند که در واقع ریسک اقتصادی اگر بخواهد صفر باشد باید سرمایه از تمام دنیا خارج شود و در اقتصاد ایران قرار بگیرد. حال اینکه اگر بخواهیم بگوییم ریسک اقتصادی ایران به عدد صفر رسیده کافی است تا آمار سرمایه وارد شده را با آمار سرمایه ای که خارج شده است را مقابل هم قرار دهیم تا مشاهده شود با شرط برقراری ریسک اقتصادی صفر همخوانی دارد یا خیر؟

به طور کلی و با صراحت می توان گفت ریسک اقتصادی صفر تحت هیچ شرایطی در اقتصاد ایران وجود ندارد. برای اثبات آن نیز می توان به بیان یک مثال ساده اشاره کرد. فرض کنید سرمایه گذاری خارجی برای حضور در فضای اقتصادی ایران تمایل داشته باشد آیا فقط تغییر نرخ ارز یا ریال برای او یک ریسک محسوب نمی شود؟ قطعا این موضوع برای فرد سرمایه گذار یک ریسک به حساب خواهد آمد و همین بیانگر این است که ریسک اقتصادی در ایران با عدد صفر فاصله دارد.

در یک جمع بندی کلی تر و به بیانی ساده تر ریسک صفر در فضای اقتصادی ایران وجود ندارد چرا که در هر حال سرمایه گذاری در ایران یک ریسک هر چند کم هم خواهد داشت.

گفتنی است که برای بررسی ریسک اقتصادی می توان به صورت مقایسه ای عمل کرد. به طور مثال می توان گفت مقدار ریسک اقتصادی در کشور مالزی در عدد A تعریف می شود و این میزان برای ایران B  است. حال با مقایسه این دو رقم می توان گفت که ریسک اقتصادی ایران نسبت به مالزی به این میزان پایین تر است.

در آن صورت سرمایه گذاران با بررسی اوضاع اقتصادی دو کشور و مقایسه آنها تمایل خود برای سرمایه گذاری در کدام کشور را مشخص خواهند کرد.

از سوی دیگر وزیر اقتصاد در بخشی از گفته های خود به این موضوع اشاره کرد که دولت برای سرمایه گذاران خارجی فرش قرمز می گسترد و از حضور آنها استقبال  و موانع را برطرف می کند. اگر قرار باشد برای سخنان آقای وزیر ارزش گذاری کرد این بخش از گفته های ایشان را باید با صفت خوب تایید کرد. در واقع ایشان بیان کرده اند که علاقه به سرمایه گذاری در ایران وجود دارد . این اظهار تمایل برای اقتصاد ایران بسیار مفید است چرا که در صنعت ایران خط تولید هایی وجود دارد که از کار افتاده اند و شرکت های اقتصادی زیادی نیز وضع نابسامانی دارند که با سرمایه گذاری های خارجی می توان امید به نوسازی صنایع و بهبود اوضاع اقتصادی شرکت های تجاری داشت.

همچنین سرمایه گذاری خارجی با ایجاد اشتغال، افزایش حجم صادرات و در آمد نقش مهمی را در اقتصاد ایفا خواهد کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
گرامی فرد یکشنبه 30 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 12:18

ریسک اقتصاد ایران 0 درصداست این حرف درسته 
ایران اقتصاد نداره که ریسک داشته باشه !!!!!
کشور متکی به نفت که یه روز تموم میشه اما دزدهای بزرگ (دانه درشتها) دست از سر ما بر نمی دارن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد